آخرین اخبار
کد مطلب: 80143
جنبش "انصارالله" چگونه کابوس مثلث آمريکا، وهابيت و صهيونيسم شد؟
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 4945

به گزرش سلام لردگان, يمن يکي از کشورهاي مجاور عربستان است که با وجود موقعيت جغرافيايي و منابع زيرزميني، کشوري کمترتوسعه‌يافته است، با اين حال هميشه عربستان به اين کشور چشم طمع داشته است، از ده‌ها سال پيش تاکنون عربستان به دنبال جاي پا باز کردن در اين کشور بوده است، با توجه به اينکه جامعه يمن يک جامعه قبيله‌اي است، عربستان در اين سال‌ها شروع به تطميع رهبران قبايل يمن با پول کرده است تا اين رهبران در راستاي اهداف عربستان فعاليت کنند.
 
نجران، جازان و عسير سه منطقه‌اي هستند که در سال 1934 به صورت موقت از يمن به عربستان ملحق شدند و قرار بود که اين مناطق تنها 20 سال در اختيار عربستان باشد، اما عربستان از پس دادن اين مناطق به يمن استنکاف ورزيده است واين مناطق را به صورت کامل به خاک خود ملحق کرده است، لذا عربستان براي جلوگيري از اقدام يمن براي بازپس گيري اين مناطق، هميشه به دنبال نفوذ در يمن بوده است.
 

يمن يکي از پايگاه هاي اصلي مذهب زيديه است و اکنون حداقل 40 درصد مردم يمن پيرو مذهب زيديه هستند، بيشتر شيعيان زيدي يمن پيرو فرقه جاروديه هستند که اين فرقه به شيعه دوازده امامي بسيار نزديک است، مرکز اصلي شيعيان زيدي يمن، استان صعده است اما آنها در استان‌هاي مختلف يمن از جمله صنعا، عمران، جوف و حجه هم حضور دارند.
 
 
مبارزه با شيعيان يمن
 
حکومت يمن تا سال 1962 يک حکومت پادشاهي بود که پادشاه براساس قانون بايد نسبتش به اهل بيت(ع) مي‌رسيد اما در سال 1962 حکومت پادشاهي يمن سرنگون شد و حکومت جمهوري برقرار شد،
تا پيش از کودتا مذهب زيديه، مذهب بيشتر مردم يمن بود اما بعد از کودتاي 1962، عربستان به دولت جديد يمن فشار آورد تا به صورت سيستماتيک با  مذهب زيديه در اين کشور مبارزه کند.

چرا آل‌سعود در يمن دخالت نظامي مي‌کند؟/ مسلماناني که به خاطر ايران شهيد مي‌شوند

براساس اين سياست کم‌کم مفاهيم مربوط به اهل بيت(ع) از کتاب هاي درسي يمن حذف شد و علماي مذهب زيديه به زندان انداخته شدند. عربستان و نيروهاي وابسته به اين کشور در يمن در کنار برخورد فيزيکي با علماي زيديه و حوزه هاي علميه اين مذهب، مبارزه فرهنگي با مذهب زيديه را در يمن پيش گرفتند، جريان وهابيت در اين راستا در چند دهه اخير بيش از 20 هزار مسجد، پنج هزار مدرسه حفظ قرآن، دانشکده و مؤسسه آموزشي اسلامي و هزار دفتر خيريه را براي ترويج فرقه ضاله وهابيت در يمن بنا کرده است.
 
فعاليت‌هاي عربستان تمام گستره جغرافيايي يمن از جمله مناطق زيدي‌نشين را در برگرفت، تا جايي که جريان وهابيت در استان صعده که مرکز اصلي شيعيان زيدي است، يک مرکز آموزشي بزرگ به نام "دماج" را تأسيس کرد که در اين مرکز، طلبه‌هايي از کشورهاي مختلف تعاليم وهابيت را مي آموزند، فعاليت هاي فرهنگي عربستان در چند دهه منجر به اين شد که جمعيت شيعيان زيدي يمن کاهش پيدا کند و برخي از آنها مذهب خود را فراموش کنند.
 

چرا آل‌سعود در يمن دخالت نظامي مي‌کند؟/ مسلماناني که به خاطر ايران شهيد مي‌شوند

چرا آل‌سعود در يمن دخالت نظامي مي‌کند؟/ مسلماناني که به خاطر ايران شهيد مي‌شوند

تاثير انقلاب اسلامي در يمن
 
اما پيروزي انقلاب اسلامي ايران جرقه‌اي را در ذهن و دل شيعيان يمن ايجاد کرد، شيعيان يمن از انقلاب اسلامي حمايت کردند و تصاوير امام خميني(ره) را در منارل‌شان نصب کردند و گوش فرا دادن به راديو عربي جمهوري اسلامي ايران؛ سرگرمي روز و شب آنان شد، اما اين اقدامات به مذاق دولت يمن خوش نيامد و اين دولت با دستگيري جوانان شيعه يمني، حوزه‌هاي علميه مذهب زيديه را در سطح اين کشور تعطيل کرد.
 
همچنين دولت يمن در راستاي پيروي از سياسيت هاي عربستان در زمان جنگ تحميلي براي کمک به صدام نيروهاي نظامي خودش را به عراق فرستاد، اما در اين ميان بسياري از سربازان و افسران زيدي در ارتش يمن رفتن به عراق براي جنگ با ايران را نپذيرفتند و اعدام شدند.

 
نهضت بيداري شيعيان يمن، در دهه 1990 ميلادي از سوي "سيد حسين الحوثي" آغاز شد شد، او که فرزند علامه "سيد بدرالدين الحوثي" از علماي بزرگ مذهب زيديه بود، نهضت جوانان مؤمن را در شهري زيدي‌نشين صعده پايه گذارد که از جمله فعاليت هاي اين نهضت، برگزاري دوره هاي ديني و قرآني، نشر کتاب هاي زيديه و برگزاري اردوهاي تابستاني بود.
 


جنبش
مرحوم علامه سيد بدرالدين الحوثي، از رهبران فقيد شيعيان يمن


جنبش
شهيد والامقام "سيد حسين الحوثي" بنيانگذار جنبش انقلابي شيعيان يمن



چرا آل‌سعود در يمن دخالت نظامي مي‌کند؟/ مسلماناني که به خاطر ايران شهيد مي‌شوند


شعار مرگ بر آمريکا در يمن 

سيد حسين الحوثي که نماينده مردم صعده در پارلمان يمن و دبيرکل جبهه "الحق" بود پس از حمله آمريکا به عراق در سال 2003 به مخالفت با اين حمله پرداخت و شعار مرگ بر آمريکا را در نماز جمعه سر داد. علي عبدالله صالح، ديکتاتور وقت يمن با تحريک سفارت آمريکا در صنعا و در پاسخ به اين شعار، صدها نفر از جوانان پيرو الحوثي را دستگير کرد. با اينکه حسين الحوثي تنها‌، راه مبارزه فرهنگي را در پيش گرفته بود اما دولت وقتي يمن تصميم به حذف فيزيکي او گرفت و سيد حسين الحوثي در سال 2004 ميلادي به همراهي جمعي از يارانش پس از سه ماه مقاومت جانانه در کوهستان‌هاي اطراف صعده به همراه خانواده‌اش به طرزي فجيع به شهادت رسيد.

جنبش
سيد عبدالملک الحوثي، رهبر انصارالله يمن



پس از حسين، برادرش "سيد عبدالملک الحوثي" رهبري اين حرکت را بر عهده گرفت. طرافداران حرکت الحوثي در به دنبال درگيري با دولت نبودند اما علي عبدالله صالح، ديکتاتور يمن تنها به دنبال از بين بردن کامل اين جريان بود و از سال 2004 تا 2009 شش دوره جنگ بين ارتش يمن و رزمندگان شيعه فعال در استان صعده صورت گرفت. 


چرا آل‌سعود در يمن دخالت نظامي مي‌کند؟/ مسلماناني که به خاطر ايران شهيد مي‌شوندشکست عربستان در يمن 

به رغم کمک‌هاي آمريکا و عربستان سعودي به ارتش يمن براي از بين بردن جريان الحوثي، اما نه تنها اين جريان از بين نرفت، بلکه بعد از هر جنگ اين جريان قوي تر شد،  در جنگ ششم، ارتش عربستان به صورت رسمي وارد جنگ شد و نيروي هوايي و زميني عربستان در جنگ شرکت داشت، اما اين بار هم نه تنها حوثي ها که نام جنبش خود را "الشباب المؤمن" گذاشته بودند در اين جنگ شکست نخورند، بلکه نيروهاي‌شان توانستند در خاک عربستان پيشروي کنند و علاوه بر وارد کردن تلفات به ارتش عربستان، از ارتش سعودي اسير هم بگيرند.

 
با شروع بيداري اسلامي در يمن، حوثي ها هم مانند بقيه اقشار اين کشور به انقلاب پيوستند و در تظاهرات ها شرکت کردند، سقوط علي عبدالله صالح، فضاي فعاليت را براي جريان حوثي که نام "انصارالله" را براي خود برگزيده بودند، باز کرد، جريان حوثي که پيش از اين امکان فعاليت علني را نداشت و طرافدان اين جريان راه کوه ها را در پيش گرفته بودند، بعد از انقلاب توانستند که به صورت علني در خيابان هاي يمن بيرون بيايند و قدرت واقعي خودشان را نشان بدهند.
 
اگر تا قبل از انقلاب يمن تصور مي شد که انصارالله تنها يک گروه شبه‌نظامي با چند هزار جنگجو است، بعد از انقلاب يمن و تظاهرات آنها مشخص شد که اين گروه ها صدها هزار طرافدار در يمن دارد. تظاهرات حاميان انصارالله صرفاً به صعده که پايگاه اصلي آنهاست، محدود نشد، بلکه اين جريان تظاهرات ها با شرکت صدها هزار نفر در استان هاي مختلف يمن همچون صنعا، تعز، عمران و حجه برگزار کردند. آخرين تظاهرات انصارالله در روز جهاني قدس برگزار شد که اين تظاهرات با حضور صدها هزار نفر در استان هاي مختلف يمن و با سخنراني سيد عبدالملک الحوثي در تمجيد از اسلام انقلابي و امام خميني(ره) و محکوميت رژيم اشغالگر قدس برگزار شد.
 

چرا آل‌سعود در يمن دخالت نظامي مي‌کند؟/ مسلماناني که به خاطر ايران شهيد مي‌شوند

نمايش قدرت طرافداران انصارالله در خيابان هاي شهرهاي مختلف يمن، رهبران عربستان و هم پيمانان يمني‌اش را نگران کرد، آنها به اين نتيجه رسيدند که رها کردن انصارالله، منجر به گسترش اين جريان مي شود، لذا آنها به فکر به راه انداختن درگيري هاي نظامي با انصارالله افتادند.
 
 
چرا آل‌سعود در يمن دخالت نظامي مي‌کند؟/ مسلماناني که به خاطر ايران شهيد مي‌شوندمزدوران عربستان در يمن
 
در اين درگيري‌هاي نظامي دو  از نيروهاي وابسته به عربستان نقش داشتند، نفر اول ژنرال "علي محسن الاحمر" معروف به "علي شيميايي" از فرماندهان سابق ارتش يمن است که اين فرماندهي ارتش يمن را در جنگ هاي گذشته با حوثي بر عهده داشت و نفر دوم "صادق الاحمر" ريش‌سفيد قبيله "حاشد" از قبايل بزرگ يمن بود که اين شخص از همپيمانان قديمي عربستان در يمن است.
 
مخالفان انصارالله براي مشروع نشان دادن درگيري نظامي با اين جريان به دو مسئله دامن زدند: در گام آنها اين مطلب را عنوان کردند که انصارالله تنها در صعده حضور دارد و طرافداران آنها در استان هاي ديگر افرادي هستند که حوثي آنها را از صعده براش اشغال مناطق ديگر فرستادند، لذا اين افراد اشغالگر هستند و جنگ با آنها کار مشروعي است، اين در حالي بود که طرافدارن انصارالله در استان هاي مختلف يمن حضور دارند.

چرا آل‌سعود در يمن دخالت نظامي مي‌کند؟/ مسلماناني که به خاطر ايران شهيد مي‌شوند 

از طرف ديگر هم بوق‌هاي وهابيت بر تبليغات ضد شيعي در يمن افزودند و اين مطلب را عنوان کردند که حوثي ها مذهبي غير از مذهب مردم يمن دارند و مذهب مردم يمن، تنها مذهب اهل سنت است! اين در حالي است که اساساً تا چند دهه پيش مذهب زيديه مذهب بيشتر مردم يمن بود.
 
در راستاي تلاش جريان هاي ضد حوثي در دو سال اخير درگيري هاي متعددي بين گروه هاي شبه نظامي وابسته به حزب اصلاح يمن، قبايل وابسته به عربستان و گروه هاي وهابي يمن با نيروهاي انصارالله رخ داده است که در همه اين درگيري ها اين نيروهاي انصارالله بودند که پيروز بيرون آمدند.
 
 اکنون جريان انصارالله يمن، صاحب شبکه تلويزيوني المسيره، پايگاه اطلاع رساني "انصار الله"، مجالس آل محمد(ع) و دهها سايت و نشريه ديگر است که روز به روز به تعداد مخاطبان آنها افزوده مي شود.


از تحصن تا جنگ

 
آخرين دور اين درگيري ها در شهر عمران بود، اين درگيري ها از آنجا شروع شد که طرافداران انصارالله در شهر عمران با برگزاري تحصني تغيير استاندار و فرمانده لشگر 310 را خواستار شدند، دليل انصارالله اين بود که اين دو نفر در راستاي سياست هاي احزاب وابسته به عربستان فعاليت مي کردند اما مسؤولان دولت يمن به اين تقاضا پاسخ مثبت ندادند، در عوض اين تحصن را تلاشي براي اشغال عمران دانستند و تهديد به پاسخ نظامي کردند.

چرا آل‌سعود در يمن دخالت نظامي مي‌کند؟/ مسلماناني که به خاطر ايران شهيد مي‌شوند

"حميد قبيشي" فرمانده وهابي‌مسلک لشگر 310 يکي از نيروهاي وابسته به حزب اصلاح بود که از نيروهاي خود در راستاي اهداف اين حزب وابسته به عربستان استفاده مي‌کرد و در نهايت عدم پاسخ به خواسته هاي انصارالله و فضاسازي هاي رسانه اي جريان هاي مخالف شان، فضا را به سوي درگيري نظامي پيش برد.
 
انصارالله در درگيري هاي نظامي در شهر عمران توانستند که در عرض چند روز شهر عمران و لشگر 310 ارتش يمن را به تصرف خود درآورند، اما انصارالله با اين نبرد به دنبال عبور از دولت يمن و تشکيل يک حکومت نبودند، بلکه نيت خود را از اين جنگ پاکسازي اين مناطق از طرافداران جريان تکفيري اعلام کردند.
 
انصارالله بعد از تصرف اين شهر و پايگاه هاي نظامي دولت مستقل تشکيل ندادند، بلکه  از دولت مرکزي يمن درخواست کردند که با اعزام نيروهاي نظامي، ادارات و پايگاه هاي نظامي را در استان عمران تحويل بگيرد که اين کار به مرور در يکي دو هفته اخير صورت گرفته است، همچنين گروه حوثي در راستاي نشان دادن حسن نيتش، اسراي درگيري هاي عمران را آزاد کرد.
 

چرا آل‌سعود در يمن دخالت نظامي مي‌کند؟/ مسلماناني که به خاطر ايران شهيد مي‌شوند 

آينده انصارالله
 
انصارالله يک جريان ريشه‌دار در يمن است؛ جرياني که ظهورش نتيجه سال ها ظلم عربستان و اعوانش بر مردم يمن بود لذا تا زماني که سياست هاي عربستان در قبال يمن تغيير نکند، اين جريان در يمن گسترش پيدا مي کند و قطعاً انصارالله در حکومت آينده يمن، قدرت شگرفي خواهد داشت.
 
تحليلگران منطقه اي معتقدند احتمال مي رود که عربستان و گروه هاي يمني وابسته به آل سعود، براي تضعيف انصارالله تلاش کنند و جنگ هاي ديگري را به رزمندگان شيعه يمن تحميل کنند اما طبق همه برآوردها، تغيير نقشه سياسي يمن و قدرت‌يابي انصارالله ظرف سال‌هاي آينده، تحولي قطعي است؛ تحولي شگرف که تا امروز با استقبال اکثريت مردم يمن چه در استان هاي تحت کنترل انصارالله و چه در پايتخت و جنوب يمن مواجه شده است.

منبع. مشرق

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس